Part 1

23 februari 2019 - Adam's Peak, Sri Lanka

Jeetje al drie weken op pad, wat een rollercoaster is Sri Lanka... maar wel een van de mooiste tot nu toe.

Laten we bij het begin beginnen.

NEGOMBO.
De start van onze reis in Sri Lanka. Na een horror vlucht met Aeroflot ontzettend blij met het prachtige hotel wat er vooraf al hadden geboekt (Negombo beach villa). Na een slapeloze nacht en ingedeukte lichamen was een jetlag meer dan aanwezig, lekker tukken aan het zwembad en even wennen aan de Aziatische cultuur.

Heel vlot door naar Anuradhapura waar ‘de reis’ dan echt gaat beginnen. Lekker local nemen de de trein richting Anuradhapura... niet wetende dat alle 1e, 2e en 3e klas zitplaatsen al lang uitverkocht waren en alleen staan plekken nog beschikbaar zijn. Deze shock even verwerken en de komende 4,5 uur staan in een overvolle en te hete trein. Maar hey alles voor de real Sri Lanka experience.

ANURADHAPURA
De stad omgeven door boeddhistische tempels, En die hebben we gezien.

Een tuktuk driver voor de hele dag (€7,50) die ons veel info geeft en ons alles wilt laten zien. Gehuld in witte kleding en een sarong hebben we verschillende tempels en heilige plekken bezocht. Meeste gratis of tegen een kleine vergoeding. Heel mooi om op deze manier echt de lokale cultuur mee te krijgen.

Dezelfde dag nog ons door de tuktuk driver naar Sigiriya laten brengen

+/- 1 uur rijden

SIGIRIYA (Sigiri)

Wat een parel van een hotel hebben we weer geboekt, aan de rand van de jungle en geen enkele high light langer rijden als 15 min.

Sigiri staat bekend om de Lions rock, die ook vermeld staat op de wereld erfgoed lijst van UNESCO.
Helaas is de entree ervan €25,- euro wat wij net iets te veel vinden. Daarom kozen we voor de Pidurangala rock om vanaf daar de zonsopkomst te bekijken met een prachtig uitzicht op de Lions rock. Beetje jammer dat we om 4:30 uit bed moesten maar het was het meer dan waard.

Ook is Cave temple een bezoekje waard. Met de tuktuk naar Dambulla om deze prachtige tempel te bewonderen. En prachtig was het zeker. Zo bijzonder om te zien dat de mensen de natuur hier op deze mooie manier gebruiken.

Vier grotten boven op een berg helemaal vol met boeddhistische beelden. Een ontzettend heilige plek voor de mensen hier en voor ons vooral heel indrukwekkend.

Next up: KANDY

Onder het mom van the real Sri Lanka experience, wilden we met de bus naar Kandy afreizen... aangekomen bij de bushalte werden we ongeveer belaagd door een Sri lankaan die ons wel voor 5000 roepie (€25,-) mee wou nemen want hij moest toch terug richting Kandy. De is bus maar €2,- dus hebben vriendelijk bedankt en zijn door gelopen. Ondertussen werden aardig achtervolgt en hebben we het naar €10,- kunnen krijgen. Dus heerlijk genoten van een private driver, airco en comfortabele stoelen.

Kandy staat bekend om zijn Botanische tuinen en de meeste backpackers stappen hier op de trein richting Ella.

De botanische tuin was voor mij (Joost) natuurlijk een echte must do!
En boy oh boy wat was ik daar gelukkig. Als een kind zo blij huppelend door het park en Intenst genoten van alle mooie planten en bloemen.

Ook heb je in kandy de tempel van de tand.... ons eerste activiteit waar we spijt van hadden. Voor buitenlanders is de entree €7,50 pp en eenmaal binnen is het ram en ram vol met toeristen en locals ,verder wel mooi om te zien hoe de mensen zo opgaan in hun geloof maar zeker niet de parel onder de tempels.

DE BLAUWE TREIN.

Een van s’werelds mooiste trein reizen... een tocht van 7 uur van Kandy naar Ella.

Wij hebben de rit gelukkig opgesplitst en stoppen ongeveer in het midden bij Hatton uit. Vanuit dit dorpje reizen we door naar Dalhousie aan de voet van de Adams peak

ADAMS PEAK

De Pelgrims tocht voor de Boeddhist, Hindoes en Christen. Vanuit elk geloof word er beweerd dat hier de eerste voetstappen op aarde zijn gezet door Adam, Boeddha en/of Shiva.

Een tocht van gemiddeld 3 uur naar boven met 5200 traptreden. We zijn al moe bij de gedachten.

Wekker om 2 uur s´nachts gezet en 2:30 werden door onze fantastische host van het guest house naar de start gebracht. Na 2,5 uur eindelijk boven, onze benen kunnen niet meer maar wauw wat een overwinning is dit.

Eenmaal boven is het adembenemend, gezang van monniken en word er veel muziek gemaakt op trommels. Uiteindelijk komt dan de zon op en is het plaatje compleet. Ijskoud, zere benen maar wel een van de mooiste zons opkomsten EVER.

De toch naar beneden is des te zwaarder, trillende benen en er lijkt geen eind aan te komen. Na 2,5 uur wandelen zien we dan eindelijk de host van het guesthouse staan, en nog geen 10 minuten later staat er fantastisch ontbijt voor ons klaar waar Mama Wimala zich weer flink op heeft uitgesloofd en sorry mama Nienke maar mama Wimala kan echt net zo lekker koken.

Soon part 2 Sri Lanka!

Hugs and kisses, Siblings on the go

💋

1. Claire:
    23 februari 2019
    Super leuk! Prachtige foto's ook wauw!
  2. Ineke de Zwaan.:
    23 februari 2019
    Mooie foto’s en leuk om op deze manier mee te kunnen genieten!😘
  3. Evelien:
    24 februari 2019
    Heerlijk om jullie verhaal te lezen! Geniet van jullie reis!
    Hati-Hati! Liefs Ar en Eef!
  4. Joan:
    Wauw 💖
  5. Jetty:
    24 februari 2019
    Klinkt geweldig!! Op naar deel 2😜.
  6. Harrie en Toos:
    24 februari 2019
    Super mooi land en niet overal in getrapt nog veel te zien. Veel plezier en genieten
  7. Gerlien:
    6 maart 2019
    Wauw!! Super verhaal en nog mooiere foto’s! 😍
    ...niet meer op het spoor lopen hè! 🤪

Gerlien X