Part 2

12 maart 2019 - Negombo, Sri Lanka

De blauwe trein.
Het geluk staat aan onze zijde :) we hebben een zit plek kunnen bemachtigen. Na een uur wachten als een gek de trein in en een prima spot aan het raam. Het begint nu toch wel een van de mooiste trein reizen ter wereld te lijken.

Helaas werd deze goede mood al snel verpest toen we in Ella aankwamen. Ontzettend harde regen en bijna een uur wachten op de taxi van het hotel. Anyway het is prachtig hier.

Ella.
Ella staat bekend om de Nine Arch Bridge. Deze brug is gemaakt in de tijd dat Sri Lanka nog een Engelse kolonie was. Heel mooi om zo´n bouwwerk midden tussen de thee plantages te zien en extra spectaculair om er over het spoor naar toe te lopen.

Verder word Ella omsingeld door thee plantages dus een bezoek aan een Tea Factory konden we natuurlijk niet overslaan. Erg leerzaam maar vooral bijzonder om te zien hoe trots ze hier zijn op de Sri Lanka thee (heel anders als Chinees blijkbaar Haha)

Ook kregen we hier onze tuktuk. Voor de laatste 2 weken gaan we lekker zelfstandig dit land verkennen. Geen gedoe meer met treinen, taxi’s en bussen.

Time to hit the road.
Wat is tuktuk rijden heerlijk zeg. Na een korte les van een local en een heleboel zenuwen het rijden al snel onder de knie. Lekker Sri Lankaantje spelen.

Yala National Park.
Opzoek naar luipaarden, beren, olifanten, krokodillen en apen.

Een middag/avond tour en een ochtend tour geboekt. Alle hoop gevestigd op een luipaard maar helaas hadden die er geen zin in. Gelukkig wel een boel olifanten, krokodillen, apen, vogels, insecten, slangen en andere moeilijke namen gezien. En als grote verrassing stond er opeens een beer langs de weg. Heel bijzonder dat we die hebben kunnen zien. De gids vertelde ons dat er maar 14 beren in heel het park zijn en dat je ze eens in de 3 maanden met geluk ziet.

Mirissa.
Time to hit the beach

Een flinke tocht met de tuktuk maar wat een heerlijke vibe hangt hier.

Strand, whale watch, coconut tree Hill, knappe surfers, fijne deuntjes en ontzettend gezellige Nederlanders.

Whale watch
Na goed onderzoek naar organisaties hebben we naar onze mening de beste gevonden. Whale watch club Mirissa, een diervriendelijke organisatie die goed afstand houd van de dieren, overal rustig de tijd voor neemt en een ge wel dig ontbijt verzorgde. In totaal 5 walvissen gezien en honderden dolfijnen. Wat een fantastische ochtend.

Sinharaja Rain Forest.
Deze keer met zijn 3en in de tuktuk
David reist een paar dagen met ons mee.

Sinharaja Rain Forest is een prachtig stuk jungle waar je ontzettend mooie dieren en planten kan vinden. Wij hebben hier dus ook een dagtocht gedaan met een gids.

Stiekem toch wel gehoopt op meer dieren zoals slangen en vogel spinnen. Maar ondertussen wel in watervallen gezwommen, apen gezien en onze voeten schoon laten eten door kleine visjes.
Klagen mogen we dus absoluut niet want het is hier echt zo ontzettend mooi.

Hikkaduwa.
Een mooie tussenstop aan een heerlijk strand, een chaos met alle Russen maar de perfecte uitvalsbasis voor een dag uitje naar Galle.

Maar eerst een korte tussenstop bij de schildpadden opvang. Een keurig opgezeten opvang voor gewonde en zieke schildpadden. Mooie grote bassins en duidelijke informatie erbij. Er werd ons meteen verteld dat er ´s middags om 17:30 uur baby schildpadden werden uitgezet en dat we dan zeker even terug moesten komen... zo gezegd zo gedaan. En wat was dat magisch zeg, net een tv spotje.

Galle.
In Galle heb je het oude Dutch Fort uit de Nederlandse koloniale tijd. Een mooi groot en sterk gebouwd fort met een super leuk stadje binnen de muren.
Hele leuke winkeltjes en tal aan restaurantjes. Zeker de moeite waard om te gaan kijken en al helemaal omdat je duidelijk de Nederlandse invloeden terug ziet.

—> het einde komt in zicht ;(

Onze eind bestemming is Negombo, waar we ook gestart zijn.
Maar eerst nog iets heeel leuks.

Mijn goede vriend Gert en de rest van de organisatie van de Pre Christmas Party hebben ons gevraagd om een bezoekje te brengen aan de school waar ze afgelopen editie geld aan hebben geschonken.

Enthousiaster kon bijna niet. Natuurlijk willen we dat :D zo´n geweldige ervaring laten we natuurlijk niet lopen. Na aardig whatsapp contact met Mala (de oprichtster van de school) alles afgesproken.

‘S ochtends vroeg de tuktuk aan geslingerd en die kant op gereden. En een warmer onthaal konden we niet wensen. De kinderen stonden allemaal klaar met muziek instrumenten en we werden bedolven onder bloemen.

We kregen meteen een rondleiding door de school en werd verteld hoe alles reilt en zeilt. Daarna heerlijk gezongen en gedanst met de kinderen. Het een en ander van de lessen gezien en toen de schooldag afgelopen was heerlijk geluncht met Mala en haar man.

Wat was dit een warm en liefdevolle dag.

Voor iedereen die heerlijk heeft gedanst, gesjanst en weer genoeg gedronken heeft op de Pre X-mas party... MONEY WELL SPENT ;) het had niet beter terecht kunnen komen.

Negombo.
Onze eind bestemming van Sri Lanka. Met pijn in ons hart gaan we dit prachtige land verlaten. Wat hebben we genoten van de mooie mensen, de prachtige natuur en het heerlijke vrije gevoel wat dit prachtige land je geeft.

Sri Lanka may we meet again xxx

Hugs and kisses, Siblings on the go

Ps. check ook onze foto´s!

1. Brenda:
    12 maart 2019